December 12, 2010

Pada mulanya LEMAH

 

future2

Bila terdengar lagu-lagu syahdu,

Tergerak hati untuk meluahkan segalanya dalam sanubariku,

Namun aku tak terdaya melepaskannya,

Siapa yang mahu mendengar isi hatiku,

Terselit di ruang-ruang kecil hatiku berbisik,

Adakah hidup ini adil?

Adakah kesempurnaan yang dicari akan tiba?

Adakah ia benar?

Banyaknya persoalan bermain dalam bayanganku sendiri,

Kadangkala aku benar-benar keliru,

Perihal aku, keluarga,cinta, dan kehidupan.

Imaginasi aku bermaharajalela,

Tak sanggup untuk aku musnahkannya,

Itulah satu-satunya fantasi yang aku miliki,

Hidup realiti penuh kepuraan,

Hentikan,

Semuanya sementara,

Aku pasrah dengan segala rona-rona duri ini,

Cukup sakit untuk aku redahi,

Walaupun diberi senjata,

Aku tidak mampu untuk meneruskan liku-liku ini,

Namun,

Dengan dorongan cinta Illahi,

DariMu kepadaku,

Membuka besar iris mataku

Selalu hadir menemani aku sehingga ajal tiba.

                  -YUZWAN ALLI-

No comments:

Post a Comment