May 9, 2011

Cantik tapi dot dot dot



Assalamualaikum…
Hello guys~
            Entri kali nak cakap pasal kecantikan. Aku sebenarnya terlalu obsess dengan penampilan terutama tentang wajah dan raut muka. Dari pandangan aku, masyarakat kini kebanyakkan menilai orang lain melalui apa yang dia lihat sahaja. Ak ada jugak makan hati dengan orang yang hensem @ cantik, yang  tidak ada sebarang jerawat kat muka, parut, luka or apa-apa saja yang tidak menampakkan kecacatan diwajah. Contoh di iklan-iklan  di televisyen, model majalah dan jugak duta-duta produk pakaian dll. Selain dari faktor mentaliti masyarakat kini yg buta dlm aspek menilai.

I know, that all the things are plastic, but honestly it is what people want! Hahaha wasting time jew kan cakap pasal ini. 
Tapi itulah hakikatnya, orang yang hensem @ cantik semua orang suka, puji dan sayang tapi klu tak berapa nak hensem, *hodoh la tue, muka macam pcah rumah org hina, pulaukan dan agak kesunyian. Malah ad jugak yang cakap belakang2.

Namun cantik luar pun tak guna jugak jika bodoh, tidak hormat orang, penuh dengan hasad dengki dan apa2 saja yang boleh menambahkan titik hitam dalam hati kan.

Oleh itu, untuk menjadi masyarakat yang berfikiran jauh dan matang, jangan menilai seseorang melalui penampilan tapi cuba menilai memalui hati dan jugak kebolehan yang dimiliki.

p/s | ak ttp obsess dengan kecantikan + pandai + hormat org + berilmu = insan cemerlang. Tak salah kan, Cuma kita perlu yang negatif menjadi positif.

4 comments:

  1. YES, memang lumrah manusia cintakan kecantikan. Sedangkan Islam sendiri meraikan mnda tu psl Allah sendiri sukakan kecantikan dan perkara2 yg indah. Tetapi, cantik dlm islam mmg subjektif, and the best wa to define it as what u have said, INSAN CEMERLANG:)

    ReplyDelete
  2. yup! mostly zmn skrg,sume tgok kcntikan luaran...kdg2 buat tutup mata je,ignore sgla bagai prgai x sptotnya jika dia cantik...yg biasa2 ni la,org slaloo pndg sblah mata..hm,xsalah pon nk cantik,juz like u said lah kan..jarang dah nk cri org pk cmtu..so,truskan pndirian awk... :)

    ReplyDelete
  3. singgah sini bace entry kamu .. :)

    ReplyDelete
  4. Aizat: Bila nak update susuk? ha3
    Pink: Yup, people nowadays are blind. InsyaAllah entri yang menarik akan sy post....
    Natasya: Thank you Puteri.

    ReplyDelete